Ο Δρόμων ή Δρόμωνας υπήρξε ο επικρατέστερος τύπος πλοίου του Βυζαντινού πολεμικού ναυτικού και θεωρείται η εξέλιξη της Αθηναϊκής τριήρους. Ήταν αρκετά γρήγορο και ευκίνητο πλοίο. Έφερε δύο σειρές 50 κουπιών ανά πλευρά, με δυο κωπηλάτες ανά κουπί, πλήρωμα περίπου 200 ερέτες (κωπηλάτες). Έφερε επίσης ιστίο (πανί) στον κύριο ιστό του (κατάρτι). Μπορούσε να φτάσει τα 55 μέτρα σε μήκος και τα 6 μέτρα σε πλάτος. Στο κατάστρωμά του επέβαιναν 100 έως 300 άνδρες που διακρίνονταν σε κωπηλάτες και πολεμιστές. Στο τέλος του 7ου αιώνα τα πλοία αυτά έφεραν στη πλώρη τους ειδική συσκευή με την οποία εξακοντιζόταν το υγρό πυρ. Αυτό το καυστικό υγρό μπορούσαν να το εκτοξεύσουν και από την πρύμνη τους, ενώ διέθεταν και καταπέλτες και βαλλίστρες για τον ίδιο λόγο. Το υγρό πυρ έγινε ο φόβος και ο τρόμος των εχθρικών πλοίων. Oι βαρύτεροι και μεγαλύτεροι δρόμωνες του 11ου-12ου αιώνα υπήρξαν οι πρόδρομοι της δυτικής γαλέρας. Το παρόν ομοίωμα είναι υπό κλίμακα 1: 50  
Η Γαλέρα ήταν πλοίο που χρησιμοποιήθηκε στη ρωμαϊκή και τη μεσαιωνική εποχή, όμως η ρωμαϊκή και η μεσαιωνική γαλέρα διέφεραν ουσιαστικά. Είχε κουπιά που τα χειρίζονταν κωπηλάτες σκλάβοι με μαστιγοφόρο σκλάβο επιστάτη. Ο ρυθμός της κωπηλασίας δινόταν με τύμπανο. Ο κυβερνήτης βρισκόταν στην πρύμνη. Η γαλέρα, μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης, έφερε πλέον τιμόνι και όχι κουπί για την πλοήγηση. Γενικά ήταν ελαφρύ και ευέλικτο πλοίο. Το παρόν ομοίωμα είναι υπό κλίμακα 1:50.  
Η Σαντάλα ήταν αλιευτικό κωπήλατο σκάφος, που κατασκευαζόταν στην Προποντίδα από τα Βυζαντινά ακόμη χρόνια. Μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης οι Έλληνες, χριστιανοί ψαράδες της Προποντίδας που χρησιμοποιούσαν την Σαντάλα, συνήθιζαν να ζωγραφίζουν στην πλώρη της τον Άγιο Γεώργιο. 
Η Τράτα ήτανι ένα ιδιαίτερο σκαρί το οποίο στις αρχές και μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα αποτελούσε στο Αιγαίο ένα πολύ γνωστό αλιευτικό σκάφος (ψαράδικο). Το ξύλινο στοιχείο στο πλωριό ποδόστημα, το οποίο έμοιαζε με έμβολο, ήταν και το κύριο διακριτικό της γνώρισμα. Η "γκάγκα" ή το "κατσούλι", όπως συνηθιζόταν να λέγεται το ξύλινο αυτό στοιχείο, είχε σχέση με το ψάρεμα. Η Τράτα, σκάφος που συνήθως έφθανε τα 10 με 12 μέτρα μήκος, ανήκει στην κατηγορία των οξύπρυμνων σκαφών. Θεωρείται αρκετά στενή συγκριτικά με τα συγγενικά της αλιευτικά σκάφη και αβαθής για να πλέει σε ρηχά νερά. Κωπήλατο κυρίως σκάφος, δεν απέκλειε το ενδεχόμενο να φέρει και μία ελαφρά ιστιοφορία με χρήση ενός μικρού λατινιού ή σακολέβας. Το παρόν ομοίωμα είναι υπό κλίμακα 1:25.  
Copyright © 2016 Sofikitis Handmade Ships. All Rights Reserved. by Great Way IT